FONTOS! A hajo levelezo rendszere sajnos nem tud olvashato formaban ekezetes karaktereket kuldeni, ugyhogy az osszes utkozben kuldott ilyen palackposta ekezetek nelkul fog megjelenni. Ha partot erek ezeket majd feltoltom ujra rendes formatumban es hozzaszerkesztem a kepeket is. Ezek nem a teljes irasok lesznek, egy ponton felbe kell, hogy vagjam majd oket, ugyanis a rendszer csak bizonyos meretet tud kuldeni. Az is lehet, hogy lesz olyan, hogy szemezgetek beloluk. De ne aggodjatok, annal erdekesebb lesz, amikor majd kijon a teljes, adott esetben ketszer haromszor hosszabb verzio. Addig is kellemes olvasgatast annak akit igy is eredekel. El tartott egy darabig mire kibogaraztuk a rendszert azert jon ilyen sokara az elso uzenet.
Hajoido: 2024/02/23 14:43 Pozicio: 58 fok 32,6 perc DEL 062 fok 13,4 perc NYUGAT
Szel: 25 csomo Teger allapota: kozepes
Az Europan toltott elso napomon sosem fogytak el az ujdonsagok es az erdekessegek. Igazi â?zin medias resâ?, bele a kozepebe kezdes. Most, amikor mar itt ulok a hajo konyvtaraban es azt hallgatom, ahogy az elsotiszt a hajomernokkel vitatkozik arrol, hogy miert ereszt olajat a kormanymu, nehez is visszaemlekezni ra, hogy hogyan jutottunk idaig alig tobb mint 24 ora alatt. Mar eleg sok tapasztalatom van kisebb tengeri hajokkal es az Europaban sincsen sok ujdonsag, alapvetoen ugyanugy navigacios eszkozok, vitorlazat, gephaz, lakoresz stb… De mennyivel tobb ember es tudas kell a mukodtetesehez! Miutan vegig huztam a borondomet Ushuaia molojan es felleptem a hajora mar nem is leptem tobbet le rola tobbet. A megerkezesunk utan tobb kotelezo eligazitast kaptunk, egy resze sok ujat mondott, egy masik reszevel mar pontosan tisztaban voltam. Az Europa holland felsegjelu hajo, es a szabalyok, amik a fedelzeten ervenyben vannak a holland tengeresz rendszer szokasain alapulnak. A lenyeg, hogy a hajo iranyitasaban nem a hierarchian van a hangsuly, hanem az a cel a hogy az egyuttmukodes a legenyseg tagjai kozott minel tokeletesebb legyen. Harmincoten vagyunk â?zkadetokâ? a hajon, a hivatalos megkulonbozteto jelzonk â?zVoyage Crewâ?(VC). Az allando legenyseg a valosagnak megfeleloen â?zPermanent Crewâ? (PC), bar ez egy kicsit megteveszto, hiszen ok sem allandoan a hajon vannak, hanem szerzodeseskent megfelelo tudasuk van a hajon bizonyos szerepek betoltesehez. Ide tartozik a ket tiszt akik 6 oras valtasokban viszik 22 napig a hajot. A mernok szakasz lent a hajo aljaban a motorral es a korulotte levo furcsa olajos csovekkel tolti a mindennapjait. A vezeto mernok egy nagyon szimpatikus del-afrikai srac. Most itt ulnek mellettem es eppen tervrajzokbol probaljak megerteni, hogy miert tortenik valami nagyon rejtelyes a kormany hidraulikajaval. Ennek orulok, mert egy kicsit a magamenak erzem a problemat, hiszen en fedeztem fel es jo itt lenni, mint legy a falon es figyelni hogyan megy a megoldo folyamat egy ilyen csodalatos rendszerben. No, de elkalandoztam errol majd kesobb! Nelkulozhetetlen szerepet toltenek meg be a hajon a matrozok (â?zdeckhandâ?) is. Ok azok, akik ertik a kotelzet mukodeset, a hajo kezelesenek es rendben tartasanak a mindennapi gyakorlatat. Tulajdonkeppen az egyik celja az oktatasnak, amit mar ma is egesz nap kaptunk az, hogy az utazas vegere olajozottan es gyakorlottan tudjuk veluk csinalni a manovereket igy hatekony reszeive valjunk a legenysegnek. Rajtuk kivul jelen vannak a â?zguideâ?-ok a vezetok. Ok azok, akik ismerik az Antarktisz vilagat. Van koztuk egy tengerbiologus, aki az antarktiszi tengerfenek elovilaganak a szakertoje, van egy lany, aki kilenc honapot elt egy kutato allomason amit, ha szerencsenk lesz mi is lathatunk a tavolbol. De itt van egy madarszakerto is, aki holnap delelott 11-tol fog bevezetot tartani a deli vilagok csoros neperol. Van angol hajoorvosunk is, aki â?zcivilbenâ? korzeti orvos, de expedicios es harcteri medikusi kepesitessel, nem mellesleg pedig szenvedelyes fotos, minden fontosabb esemenynel kesziti a kepeket, hogy nekunk jo legyen. Nagyon fontos reszei eletunknek a hajoszakacsok es a bufesek, akik a hajo konyhajan etelt, a kis pultban pedig italokat keszitenek a faradt matrozoknak. Az elso nap rogton izgalmas gyakorlatokkal kezdtunk, hiszen az elso 100 merfoldon a Beagle csatorna csendesebb vizei kivalo lehetoseget biztositottak a zoldfulu ujoncoknak meg kulonosebb valodi kockazat nelkul elkezdeni gyakorolni a matroz keszsegeket, amik a rettegett Drake atjaro soran hasznukra valhatnak. Ezek kozul rogton az elso a vitorlazat megmaszasa. Az Europa ugyanis egy ugynevezett â?znagyhajoâ? ami azt jelenti, hogy az alapvitorlazata az arbocrudra meroleges keresztrudra (yard) huzott negyszoges vitorlakbol all, amiket nem lehet kenyelmesen a fedelzetrol kezelni, mint azt tesszuk egy modern jacht eseteben. A matrozok egy reszenek tehat minden komolyan manovernel fel kell szaladnia a fedelzet folott 10, 20 vagy 30 meter magasan allo keresztrudakhoz. Ahhoz, hogy ezt biztonsagosan megtehessuk egyreszt hevedert kell kotni, masreszt meg kell szokni a kotelzeten valo kozlekedes allando utvonalait. Minden arboc elso yardjanak a magassagnal van egy kosar, amibe mint annak idejen a jatszotereken, a cica, kigyo, egyeb fantazia ihlette maszokara egy kicsit â?zkorbefojvaâ? kell felhuznunk magunkat. Ez a bazis a magasabbra vezeto expediciok, vagy a yardra felcsavart vitorlahoz valo kimaszas kiindulo pontja. A vizbeeses nem opcio. Ezt egyebkent a nap soran tobbszor nagyon helyesen elmondjak, de azert nem azzal az oszinte lenyegre toressel, amivel mondjuk annak idejen Tibor meselt nekunk arrol, hogy milyen eselytelen dolog is hideg vizbol nem idealis esetben kimenteni valakit (ez a â?zMan Overboardâ? vagyis â?zEmber a vizben!â? veszhelyzet esete), marpedig altalaban nem idealis korulmenyek kozott kerulnek a legtobben az oceanba. Az ilyen szerencsetlenul jarot egy nagyjabol 9 csomos sebesseggel halado hajo hagyja magara a 2-3 fokos vizben. A legenyseg azonnali tokeletes reagalasa eseten is 6-8 perc visszafordulni erte, ami ilyen helyzetben vegtelenul hosszu ido, kulonosen hogy egy pici emberfejet kell keresni amit, ha egy pillanatra is szem elol tevesztjuk, szinte lehetetlen ujra megtalalni a sokszor ot-tiz meteres hullamok kozott. Sajnos a tengeresztortenetek kozott inkabb az megy csodaszamba, hogyha egy ilyen kalandbol sikerul valakinek visszaterni. Inkabb csak olyan torteneteket hallani, hogy a tropuson lenge szelben beesett valaki es sikeresen kihuztak mielott odaertek a capak. Itt nem nagyon szeretnem latolgatni az eselyeket erre. Resze a bevezetesnek, hogy alapveto eligazitast kapjunk a veszjelzesekrol es a veszhelyzet eseten szukseges teendokrol. Jo, hogy ezt a hajout elejen tesszuk, mert ezek azok a dolgok, amikrol kesobb mar senki sem akar beszelni, mar csak babonabol sem, ugyhogy engedtessek meg, hogy amig a hajo fedelzeten vagyok errol ne is szoljak tobbet. Tudom, amit tudok es tudom milyenek az eselyek, ha nagy baj tortenik. Ha ez is erdekel titeket, akkor majd egyszer szivesen irok errol is. Ezen tul megtanuljuk kezelni a kotelzetet, es micsoda kotelzet is ez… (a teljes bejegyzes marciusban marciusban lesz elerheto)
Hajoido: 2024/02/23 14:43 Pozicio: 58 fok 32,6 perc DEL 062 fok 13,4 perc NYUGAT
Szel: 25 csomo Teger allapota: kozepes
Az Europan toltott elso napomon sosem fogytak el az ujdonsagok es az erdekessegek. Igazi â?zin medias resâ?, bele a kozepebe kezdes. Most, amikor mar itt ulok a hajo konyvtaraban es azt hallgatom, ahogy az elsotiszt a hajomernokkel vitatkozik arrol, hogy miert ereszt olajat a kormanymu, nehez is visszaemlekezni ra, hogy hogyan jutottunk idaig alig tobb mint 24 ora alatt. Mar eleg sok tapasztalatom van kisebb tengeri hajokkal es az Europaban sincsen sok ujdonsag, alapvetoen ugyanugy navigacios eszkozok, vitorlazat, gephaz, lakoresz stb… De mennyivel tobb ember es tudas kell a mukodtetesehez! Miutan vegig huztam a borondomet Ushuaia molojan es felleptem a hajora mar nem is leptem tobbet le rola tobbet. A megerkezesunk utan tobb kotelezo eligazitast kaptunk, egy resze sok ujat mondott, egy masik reszevel mar pontosan tisztaban voltam. Az Europa holland felsegjelu hajo, es a szabalyok, amik a fedelzeten ervenyben vannak a holland tengeresz rendszer szokasain alapulnak. A lenyeg, hogy a hajo iranyitasaban nem a hierarchian van a hangsuly, hanem az a cel a hogy az egyuttmukodes a legenyseg tagjai kozott minel tokeletesebb legyen. Harmincoten vagyunk â?zkadetokâ? a hajon, a hivatalos megkulonbozteto jelzonk â?zVoyage Crewâ?(VC). Az allando legenyseg a valosagnak megfeleloen â?zPermanent Crewâ? (PC), bar ez egy kicsit megteveszto, hiszen ok sem allandoan a hajon vannak, hanem szerzodeseskent megfelelo tudasuk van a hajon bizonyos szerepek betoltesehez. Ide tartozik a ket tiszt akik 6 oras valtasokban viszik 22 napig a hajot. A mernok szakasz lent a hajo aljaban a motorral es a korulotte levo furcsa olajos csovekkel tolti a mindennapjait. A vezeto mernok egy nagyon szimpatikus del-afrikai srac. Most itt ulnek mellettem es eppen tervrajzokbol probaljak megerteni, hogy miert tortenik valami nagyon rejtelyes a kormany hidraulikajaval. Ennek orulok, mert egy kicsit a magamenak erzem a problemat, hiszen en fedeztem fel es jo itt lenni, mint legy a falon es figyelni hogyan megy a megoldo folyamat egy ilyen csodalatos rendszerben. No, de elkalandoztam errol majd kesobb! Nelkulozhetetlen szerepet toltenek meg be a hajon a matrozok (â?zdeckhandâ?) is. Ok azok, akik ertik a kotelzet mukodeset, a hajo kezelesenek es rendben tartasanak a mindennapi gyakorlatat. Tulajdonkeppen az egyik celja az oktatasnak, amit mar ma is egesz nap kaptunk az, hogy az utazas vegere olajozottan es gyakorlottan tudjuk veluk csinalni a manovereket igy hatekony reszeive valjunk a legenysegnek. Rajtuk kivul jelen vannak a â?zguideâ?-ok a vezetok. Ok azok, akik ismerik az Antarktisz vilagat. Van koztuk egy tengerbiologus, aki az antarktiszi tengerfenek elovilaganak a szakertoje, van egy lany, aki kilenc honapot elt egy kutato allomason amit, ha szerencsenk lesz mi is lathatunk a tavolbol. De itt van egy madarszakerto is, aki holnap delelott 11-tol fog bevezetot tartani a deli vilagok csoros neperol. Van angol hajoorvosunk is, aki â?zcivilbenâ? korzeti orvos, de expedicios es harcteri medikusi kepesitessel, nem mellesleg pedig szenvedelyes fotos, minden fontosabb esemenynel kesziti a kepeket, hogy nekunk jo legyen. Nagyon fontos reszei eletunknek a hajoszakacsok es a bufesek, akik a hajo konyhajan etelt, a kis pultban pedig italokat keszitenek a faradt matrozoknak. Az elso nap rogton izgalmas gyakorlatokkal kezdtunk, hiszen az elso 100 merfoldon a Beagle csatorna csendesebb vizei kivalo lehetoseget biztositottak a zoldfulu ujoncoknak meg kulonosebb valodi kockazat nelkul elkezdeni gyakorolni a matroz keszsegeket, amik a rettegett Drake atjaro soran hasznukra valhatnak. Ezek kozul rogton az elso a vitorlazat megmaszasa. Az Europa ugyanis egy ugynevezett â?znagyhajoâ? ami azt jelenti, hogy az alapvitorlazata az arbocrudra meroleges keresztrudra (yard) huzott negyszoges vitorlakbol all, amiket nem lehet kenyelmesen a fedelzetrol kezelni, mint azt tesszuk egy modern jacht eseteben. A matrozok egy reszenek tehat minden komolyan manovernel fel kell szaladnia a fedelzet folott 10, 20 vagy 30 meter magasan allo keresztrudakhoz. Ahhoz, hogy ezt biztonsagosan megtehessuk egyreszt hevedert kell kotni, masreszt meg kell szokni a kotelzeten valo kozlekedes allando utvonalait. Minden arboc elso yardjanak a magassagnal van egy kosar, amibe mint annak idejen a jatszotereken, a cica, kigyo, egyeb fantazia ihlette maszokara egy kicsit â?zkorbefojvaâ? kell felhuznunk magunkat. Ez a bazis a magasabbra vezeto expediciok, vagy a yardra felcsavart vitorlahoz valo kimaszas kiindulo pontja. A vizbeeses nem opcio. Ezt egyebkent a nap soran tobbszor nagyon helyesen elmondjak, de azert nem azzal az oszinte lenyegre toressel, amivel mondjuk annak idejen Tibor meselt nekunk arrol, hogy milyen eselytelen dolog is hideg vizbol nem idealis esetben kimenteni valakit (ez a â?zMan Overboardâ? vagyis â?zEmber a vizben!â? veszhelyzet esete), marpedig altalaban nem idealis korulmenyek kozott kerulnek a legtobben az oceanba. Az ilyen szerencsetlenul jarot egy nagyjabol 9 csomos sebesseggel halado hajo hagyja magara a 2-3 fokos vizben. A legenyseg azonnali tokeletes reagalasa eseten is 6-8 perc visszafordulni erte, ami ilyen helyzetben vegtelenul hosszu ido, kulonosen hogy egy pici emberfejet kell keresni amit, ha egy pillanatra is szem elol tevesztjuk, szinte lehetetlen ujra megtalalni a sokszor ot-tiz meteres hullamok kozott. Sajnos a tengeresztortenetek kozott inkabb az megy csodaszamba, hogyha egy ilyen kalandbol sikerul valakinek visszaterni. Inkabb csak olyan torteneteket hallani, hogy a tropuson lenge szelben beesett valaki es sikeresen kihuztak mielott odaertek a capak. Itt nem nagyon szeretnem latolgatni az eselyeket erre. Resze a bevezetesnek, hogy alapveto eligazitast kapjunk a veszjelzesekrol es a veszhelyzet eseten szukseges teendokrol. Jo, hogy ezt a hajout elejen tesszuk, mert ezek azok a dolgok, amikrol kesobb mar senki sem akar beszelni, mar csak babonabol sem, ugyhogy engedtessek meg, hogy amig a hajo fedelzeten vagyok errol ne is szoljak tobbet. Tudom, amit tudok es tudom milyenek az eselyek, ha nagy baj tortenik. Ha ez is erdekel titeket, akkor majd egyszer szivesen irok errol is. Ezen tul megtanuljuk kezelni a kotelzetet, es micsoda kotelzet is ez… (a teljes bejegyzes marciusban marciusban lesz elerheto)